اطلاعات اقتصادی کره شمالی

 

جمعیت 24895700 نفر؛ شاغلین در بخش کشاورزی 35% شاغلین در بخش صنعت و خدمات 65%

مساحت 120540 کیلومتر مربع

سیستم اقتصادی مبتنی بر سوسیالیزم و منزوی ترین کشور جهان به حساب می آید و بسته ترین اقتصاد جهان را دارد.

تولید ناخالص داخلی 40/15 میلیارد دلار آمریکا و رشد آن 9/0%

سهم بخش صنعت از GDP معادل 47%، کشاورزی 1/23% و خدمات 4/29%، در آمد سرانه 621 دلار آمریکا

رتبه اعتباری در محیط اقتصاد کلان 171

از نظر ناخالص داخلی 114

از نظر آزادی اقتصادی 178 که آخرین کشور در ایندکس می باشد.

در بین کشورهای آسیایی رتبه 42 را داراست که باز هم جایگاه نازلی است.

دسترسی کره به لحاظ تحریم های طولانی که منبعث از قطعنامه های حقوق بشری و آزمایشات مکرر هسته ای آن می باشد به بازارهای مالی و سرمایه ای محدود است. کره شمالی عرصه مناسبی برای فعالیت های شرکت های خارجی در امر سرمایه گذاری نمی باشد و ریسک آن همواره زیاد بوده است و نگرانی های زیادی برای موفق شدن خارجیان در کار با این کشور وجود دارد.

نظام اداری و بوروکراسی این کشور یادآور وضعیت شوروی سابق است و چرخ دنده های کسب و کار روان کار نمی کنند و مجموعا کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد. فشارهای ناشی از تحریم های خارجی و کنترل سیاست بر اقتصاد عمده ترین دلایل آن می باشند.

کره برای جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 2014 اقدام به معرفی تعدادی مناطق آزاد و ویژه صنعتی و تجاری نمود تا پای شرکت های سرمایه گذاری خارجی را به آنجا بکشد ولی موفقیت آمیز نبود و تعاملات آن با آمریکا و جامعه جهانی شرایط پیچیده ای ایجاد کرده که این امر را به شکست رسانید.

در شاخص ها ایندکس های مربط رتبه کره شمالی در زمینه رقابت پذیری صنعتی و مزیت های نسبی ذکر نگردیده زیرا اطلاعات کافی برای ارزیابی آنها وجود نداشته است و شفاف سازی نمی نماید.

وضعیت کره شمالی در زمینه گردشگری بصورت رقم ذکر نگردیده ولی "بسیار خراب" ارزیابی شده است و آن را خطرناک ترین کشور برای گردشگری به حساب می آورند (با توجه به اتفاقاتی که تاکنون برای توریست های خارجی به خصوص برای ژاپنی ها، کره ای ها، و آمریکایی ها افتاده است).

سیاست جذب توریست ناموفق بوده و کشور علی رغم زیبایی و طبیعت خوب از این نظر درآمدی اندک دارد. سیستم ایدئولوژیک کشور نیز خود عامل دیگری در این زمینه است و علیرغم نیاز جدی به درآمدهای ناشی از گردشگری به خاطر جلوگیری از تبعات نفوذ گردشگران همواره به چشم منفی به آن نگاه می شود.

رتبه کره در زمینه لجستیک و حمل و نقل 158 می باشد.

در شاخص ها رتبه کره در زمینه منابع طبیعی و فرهنگی و گردشگری وجود ندارد ولی از آن به عنوان کشوری ضد گردشگر یاد می شود.

چنانچه در بالا ذکر شده در لیست آمارهای جهانی و رتبه بندی گردشگری از کره شمالی نامی به میان نیامده و سیاست جذب توریست آن موفقیت آمیز نبوده و از درآمد کشور در خصوص گردشگری اطلاعی منتشر نشده است.

جایگاه کره در خصوص منابع انسانی 95 در بین 147 کشور می باشد. در گزارش سازمان ملل از کره در خصوص نیروی انسانی به عنوان کشوری متوسط نام برده شده است. نیروی کار آن 12600000 نفر است که 65% در بخش های صنعتی و خدمات هستند و 35% در امر کشاورزی اند. کلیه افراد در طول مدت خدمت مشغول یادگیری و گذراندن دوره هایی هستند تا با روش های جدید و کاربردی آشنایی یابند. رقم و تعریف مشخصی درباره سطح تخصص افراد و نیروی کار ذکر نشده است.

میزان هزینه و دستمزد نیروی کار تابعی از سیستم سهمیه بندی دولتی و پوشش های تعاونی است که به آنها امتیازاتی از قبیل اسکان، بهداشت، آموزش فرزندان، مواد غذایی و پوشاک مناسب فصلی مجانا ارائه می دهد و بعلاوه مبلغ مختصری نیز به عنوان دستمزد نقدی پرداخت می شود.

جایگاه جهانی کره به لحاظ توانایی لجستیک 158 است و در زمینه حمل و نقل جاده ای رتبه 100 در زمینه راه آهن رتبه 33 و حمل و نقل هوایی رتبه 67 را دارد که رتبه های پایینی به حساب می آیند.

در خصوص زیرساخت حمل و نقل تجاری شرایط مناسبی وجود ندارد. وضعیت حمل و نقل جاده ای و جاده ها بسیار نامطلوب است و کشور بودجه کافی برای نوسازی آن را ندارد و حتی جاده منتهی به مرز زمینی کره شمالی با اولین شهر مرزی چین (دندونگ) که بیشترین تعداد کامیون ها برای آوردن مایحتاج از چین از آن مسیر عبور می کنند بسیار فرسوده است.

رتبه خاصی در خصوص تحویل به موقع کالا و پیگیری محموله ها در شاخص ها ذکر نشده است.

در زمینه حمل و نقل هوایی کره شمالی توانمندی زیادی ندارد و غالبا پروازهای مسافربری آن به روسیه و چین است.

در زمینه حمل و نقل دریایی کره دارای 6 بندر مهم تجاری است که ظرفیت پهلو گرفتن کشتی های باری را داراست ولی غالبا کشتی های موجود برای بارگیری و حمل و نقل محصولات ذغال سنگ، سنگ آهن و مواد معدنی دیگر فعالند و بعضا از بنادر دالیان و شانگهای محموله های بازرگانی، صنعتی، کشاورزی، سوخت، نفت و بنزین را به کره حمل می کنند.

بدلیل محدودیت های فراوان ناشی از تحریم های سنگین دو جانبه و بین المللی و مخفی کردن اطلاعات آماری، جایگاه کره شمالی در خصوص هیچ یک از مواری که در این سوال ذکر شده در گزارش عملکرد و یا لیست های مقایسه ای جهانی که موسسات درباره "ردیابی محموله Tracking and Tracing"، "رقابت پذیری لجستیکی Logistic Competence" و "عملکرد لجستیکی Logistic Performance" ذکر نشده است.