پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت الله الحرام
صَلای ابراهیمیِ حج و فراخوان جهانیِ او، بار دیگر از دل تاریخ، همهی گیتی را مخاطب ساخت و دلهای مستعدّ و ذاکر را به شور و شوق افکند.
ندای دعوت کننده، خطاب به همهی آحاد بشر است: و اَذِّن فی الناس بالحجّ، و کعبه، میزبانِ مبارک و رهنمای همهی انسانها است: انّ اوّلَ بیتٍ وُضع للنّاس للّذی ببکّة مبارکاً و هدیً للعالمین.
کعبه به عنوان نقطهی مرکزی و محور اصلی توجهات آحاد مسلمانان، و آئین حج همچون نمونهی کوچک از گسترهی متنوع دنیای اسلام، میتواند در خدمت تعالیِ جامعهی بَشَری و سلامت و امنیت همهی انسانها باشد. حج میتواند به کلّ بشریت، اعتلاء معنوی و ارتقاء روحی و اخلاقی برساند؛ و این، نیاز حیاتی بشر امروز است.
حج میتواند همهی برنامههای استکبار و صهیونیسم برای سقوط اخلاقی بشر امروز و فردا را، باطل و بیاثر کند.
شرط لازم برای این اثرگذاری جهانی آن است که مسلمانان در گام نخست، خطاب زندگیبخشِ حج را خود به درستی بشنوند و همهی همت خود را برای عملی کردن آن به کار گیرند.
دو پایهی اصلی این خطاب، وحدت و معنویت است. وحدت و معنویت، ضامن ارتقاء مادی و معنوی جهان اسلام و نورافشانیِ آن به همهی گیتی است. وحدت به معنیِ ارتباط فکری و عملی است؛ به معنیِ نزدیک شدن دلها و اندیشهها و جهتگیریها است؛ به معنیِ همافزائی علمی و تجربی است؛ به معنی پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی است؛ به معنی اعتماد و همکاری دولتهای مسلمان است؛ به معنی همیاری در برابر دشمنان مسلّم و مشترک است؛ وحدت بدین معنی است که نقشهی طرّاحی شدهی دشمن نتواند فرقههای اسلامی، یا ملتها و نژادها و زبانها و فرهنگهای متنوع جهان اسلام را در برابر یکدیگر قرار دهد.
وحدت بدین معنی است که ملتهای مسلمان یکدیگر را، نه از راه معرّفیِ فتنهانگیز دشمن، بلکه از راه ارتباط و گفت و گو و رفت و آمد بشناسند؛ از امکانات و ظرفیتهای یکدیگر آگاه شوند؛ و برای بهرهبرداری از آن برنامهریزی کنند.
وحدت بدین معنی است که دانشمندان و دانشگاههای جهان اسلام دست در دست یکدیگر نهند؛ علمای مذاهب اسلامیبا حسن ظن و مدارا و انصاف به یکدیگر بنگرند و سخنان یکدیگر را بشنوند؛ نخبگان در هر کشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشترکات یکدیگر آشنا و آنان را به همزیستی و برادری تشویق کنند.
وحدت همچنین بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، به گونهی هماهنگ خود را آمادهی شرائط نظم جهانیِ پیش رو کنند؛ جایگاه شایستهی امّت اسلامی را در تجربهی جدید جهان که سرشار از فرصتها و تهدیدها است، به دست خود و به ارادهی خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربهی تلخِ مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل تکرار شود.
معنویت به معنی ارتقاء اخلاقِ دینی است. افسونِ اخلاق منهای دین که مدّتها از سوی منابع فکری غربی ترویج میشد، سرانجامش همین سقوط بیمهار اخلاقیِ در غرب است که همه در دنیا شاهد آنند. معنویت و اخلاق را از مناسک حج، از سادهزیستی در احرام، از نفی امتیازات موهوم، از «و اطعموا البائس الفقیر»، از «لارَفَث و لافسوق و لاجدال»، از گردش همهی امّت بر گِردِ محور توحید، از رمیشیطان و برائت از مشرکان باید آموخت.
برادران و خواهران حجگزار! از فرصت حج برای تدبّر و تعمق در راز و رمزهای این فریضهی بینظیر بهره گیرید و توشهی همهی عمر خود سازید. وحدت و معنویت در این مقطع زمان بیش از گذشته در معرض دشمنی و کارشکنی استکبار و صهیونیسم است. امریکا و دیگر قطبهای سلطهی استکباری با وحدت مسلمانان؛ با تفاهم ملتها و کشورها و دولتهای مسلمان؛ با تدین و تشرع نسل جوان این ملتها، بشدّت مخالفند و با هر وسیله بتوانند با آن مقابله میکنند. وظیفهی همهی ما و همهی ملتها و دولتهای ما ایستادگی در برابر این نقشهی خباثتآلود امریکایی و صهیونیستی است.
از خداوند علیم و قدیر کمک بخواهید؛ روحیهی برائت از مشرکین را در خود تقویت کنید؛ و خود را به نشر و عمقبخشیِ آن در محیط زندگی خود موظف بدانید.
توفیق همگان و حج مقبول و مشکور را برای شما حجاج ایرانی و غیرایرانی از خداوند متعال مسألت میکنم و دعای مستجاب حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه را برای همگان آرزو مینمایم.
و السلام علیکم و رحمة الله
ششم ذیالحجة 1444
4 تیرماه 1402