Website logo
۱۴۰۳/۰۷/۰۶- ۰۷:۳۱ - مشاهده: ۱۳۴

شرکت ایران در نشست وزرای امور خارجه بریکس در نیویورک

دکتر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در نشست وزرای خارجه ده کشو عضو بریکس در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرد و به بیان نظرات و مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

دکتر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در نشست وزرای خارجه ده کشو عضو بریکس در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرد و به بیان نظرات و مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در این جلسه که به ریاست وزیر امور خارجه برزیل برگزار شد، عراقچی گروه بریکس را ظرفیتی عظیم در "جهانِ جنوب" دانست که می‌تواند نقش موثری در ارتقای جایگاه کشورهای عضو و نیز ایجاد تحولات و تغییرات مثبت در نظامات جهانی ایفا نماید.

وی اقبال کشورهای متعدد برای پیوستن به بریکس را نیز قرینه ای بر موقعیت ممتاز بریکس در جهان در حال توسعه عنوان نمود.

وزیر امورخارجه در سخنرانی خود همچنین با اشاره به حضور جدی و فعال ایران در فعالیت‌های بریکس از بدو عضویت در سال گذشته، خواستار همکاری جدی‌تر اعضا در حوزه‌هایی از جمله استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری و نیز همکاری و مشارکت در حوزه امنیت عرضه و تقاضای انرژی گردید و آمادگی ایران برای ارائه پیشنهادات معین در این حوزه‌ها را اعلام نمود.

وی همچنین با یادآوری وزن بالای بریکس در عرصه مناسبات جهانی و نظامات بین المللی، پیشنهاد کرد بریکس به تغییر در پارادایم جهانی پیشرفت بر مبنای اهداف کشورهای در حال توسعه کمک نماید؛ پارادایمی‌که استقرار سازمانها و نظامهای جهانی منصفانه و بدور از تبعیض را بدنبال داشته باشد.

عراقچی همچنین به ناتوانی و شکست جامعه جهانی برای پایان دادن به جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در ١٢ ماه گذشته اشاره کرد و وضعیت جاری در غزه و لبنان را هشدار دهنده دانست. وی تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در مقابل یک جنگ فراگیر در لبنان بی تفاوت نخواهد ماند.

وی ضمن اشاره به نشست آتی سران بریکس در دوم آبان ماه در شهر غازان در روسیه، پیشنهاد کرد بخشی از این نشست به گفتگوهای فوق العاده سران در خصوص بحران غزه اختصاص یابد.

وزرای خارجه ده کشور عضو بریکس در این جلسه همچنین در خصوص تهیه اسناد نشست سران در روسیه به رایزنی پرداختند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما