Website logo
۱۴۰۲/۰۳/۰۵- ۲۱:۰۴ - مشاهده: ۱۰۹۱

برگزاری ششمین روز گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

ششمین روز گردهمایی سراسری روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران با شرکت در نماز عبادی – سیاسی جمعه و حضور در نشست های تخصصی ادامه یافت.

ششمین روز گردهمایی سراسری روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران با شرکت در نماز عبادی – سیاسی جمعه و حضور در نشست های تخصصی ادامه یافت.

 

همزمان با ششمین روز برگزاری گردهمایی سراسری روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، وزیر، مدیران ارشد، سفرا و روسای نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در نماز عبادی – سیاسی جمعه شرکت کردند.

 

در همین راستا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، از راهبرد دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی خارجی در نگاه به شرق و تحکیم روابط با همسایگان و تلاش برای ارتقای جایگاه قاره کهن آسیا در هزاره سوم قدردانی کرد و گفت: در نظم جهانی در حال ظهور نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران، مسئله تحول در نظام سیاسی، نظم اقتصادی جهانی، جابه‌جایی قدرت و شکل‌گیری قدرت‌های نوظهور از اهم مسائل سیاسی خارجی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خطیب جمعه تهران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب؛ مهمترین و نخستین توصیه به دستگاه دیپلماسی، روسای دفاتر نمایندگی در خارج از کشور و همکاران آن‌ها را حفظ و ارتقاء هویت فرهنگی، انقلابی و اسلامی خود دانست و تأکید کرد: این مهم باید در بینش، روش، منش و سخن سفرای جمهوری اسلامی ایران به شکلی بسیار برجسته و موثر مشاهده شود و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. 

 

امام جمعه موقت تهران همچنین دیپلماسی اقتصادی را از مهمترین اصول دانست و گفت: در این نیم قرن اخیر توانمندی اقتصادی کشورها نقش اساسی در سیاست خارجی، نظامی و امنیتی ایفا کرده و اقتصاد به رکن اساسی سیاست خارجی کشورها تبدیل شده است.

 

در همین حال، نشست های تخصصی در حوزه دیپلماسی اقتصادی، امروز بعد از ظهر و با با حضور دکتر امیرعبداللهیان، معاون دیپلماسی اقتصادی و مدیران این مجموعه برگزار شد. وزیر امور خارجه در این نشست با تأکید بر اهمیت و جایگاه ویژه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه، بر استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در تجارت خارجی و ارز آوری تأکید کرد.

 

دکتر صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز طی سخنانی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تجارت خارجی و جذب سرمایه و همچنین تأکیدات رئیس جمهور محترم بر اهیمت دیپلماسی اقتصادی، موضوعاتی مانند ارز آوری برای کشور، ایجاد اشتغال، مسأله واردات و صادرات، انتقال تکنولوژی، ترانزیت، صادرات کلاهای دانش بنیان و دیگر حوزه‌های دارای اولویت در بخش اقتصادی را  تبیین و از پیگیری سفرا و روسای نمایندگی‌های برای ارتقاء این موضوعات قدردانی کرد.

 

همچنین در این نشست بر ارتقاء راهبردهای اقتصاد مقاومتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی، اهتمام و تمرکز بیشتر بر بخش انرژی، پیگیری برگزاری کمیسیون‌های مشترک در سال 1402 و استفاده از ظرفیت سازمان‌های منطقه ای و جهانی در این حوزه تأکید شد. 

 

لازم به ذکر است که سفرا  و روسای نمایندگی‌ها نیز در این نشست، نظرات تخصصی خود را در خصوص ارتقاء دیپلماسی اقتصادی و تجارت خارجی مطرح و برای مقابله با چالش ها و مشکلات پیش روی این حوزه، هم اندیشی کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما