Website logo
۱۴۰۲/۰۳/۰۶- ۲۳:۰۴ - مشاهده: ۹۸۰

برگزاری هفتمین روز گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

هفتمین روز گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و با موضوعات دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی علمی و فناوری، برگزار شد.

هفتمین روز گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و با موضوعات دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی علمی و فناوری، برگزار شد.

نخستین نشست هفتمین روز گردهمایی با حضور مهندس محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد. معاون اول رئیس جمهوری در این نشست ضمن برشمردن دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه‌های داخلی و بین المللی، بر نقش وزارت امور خارجه در شناسایی ظرفیت های کشور و بهبود فضای همکاری و تعامل ایران با دیگر کشورها  تاکید کرد.

در ادامه دکتر سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و دکتر مهدی صفری، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشستی تخصصی به بررسی مسائل مبتلا به، ظرفیت ها و برنامه‌های مشترک هر یک از دستگاه‌های ذیربط با دستگاه دیپلماسی پرداختند.

برنامه‌های صبح امروز، با حضور و سخنرانی  سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و بحث درباره زمینه‌های مشترک همکاری با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و راهکارهای غلبه بر موانع موجود در این زمینه پایان یافت.

نخستین نشست بعد از ظهر نیز، به موضوع دیپلماسی اقتصادی اختصاص داشت که با حضور وزرای نفت و راه و شهرسازی ادامه یافت. آقای اوجی، طی سخنانی بر اهمیت و اولویت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم تأکید کرد و اظهار داشت: سبک جدید انعقاد قراردادهای نفتی و گازی، حضور در پروژه‌ها را برای سرمایه گذاران بسیار جذاب کرده و ما به دنبال تسهیل بیش از پیش جذب سرمایه در حوزه انرژی هستیم. ضمن آنکه کاهش میزان خام فروشی همواره از اولویت های ما بوده است.

آقای بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اهمیت خطوط ترانزیتی در گسترش تجارت خارجی کشورها تأکید کرد که توسعه راه‌های ترانزیتی از مهمترین مسائل مورد پیگیری این وزارتخانه است. ضمن آنکه جذب سرمایه گذاری خارجی نیز اولویتی قابل توجه دارد.

آقای حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه مکران نیز از دیگر مهمانان این نشست بود که ضمن برشمردن اهمیت این منطقه، تأکید کرد که زمینه مشارکت در پروژه‌های کلان راهبردی وجود دارد.

نشست دوم بعد از ظهر نیز با موضوع علم و فناوری و با میزبانی دکتر امیرعبدالهیان و دکتر صفری و با حضور وزرای علوم و آموزش عالی و بهداشت و آموزش پزشکی برگزار شد. آقای دکتر عین اللهی وزیز علوم، طی سخنانی بر اهمیت دیپلماسی سلامت و لزوم پیگیری آن و همچنین لزوم تلاش برای ارتقاء هرچه بیشتر فناوری در حوزه پزشکی و بهداشتی تأکید کرد.

آقای دکتر زلفی گل، وزیر علوم نیز طی سخنانی مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری را یکی از مهمترین اولویت های این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: در نظم نوین جهانی علم و به صورت خاص علوم شناختی، هوش مصنوعی، کوآنتوم و... از اهمیت بسزایی برخوردار است و اساسا علم، خود مقوله ای امنیت زا محسوب می‌شود.

سردار سید مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز که در این جلسه حضور یافته بود، بر لزوم گسترش فناوری‌های نوین نظامی و توسعه دیپلماسی نظامی تأکید کرد. 

همچنین دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و دکتر منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از دیگر میهمانان این نشست بودند که اهمیت دیپلماسی علم و فناوری را تببین و تشریح کردند.

سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور نیز در خصوص موضوعات فوق الذکر و راهکارهای ارتقاء دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی علم و فناوری و نحوه مواجهه با موانع و چالش های پیش رو، هم اندیشی کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما