مشخصات ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

فرم میز خدمت

عنوان خدمت
ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی
شناسه خدمت
10011001102
نام سامانه و آدرس
نوع خدمت
خدمت دستگاه های دولتی به مردم (G2C)
شرح خدمت
ثبت ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی
مدارک لازم برای انجام خدمت
1ـ درخواستنامه تکمیل شده ثبت ازدواج توسط زوجین. 2ـ اصل شناسنامه معتبر و عکسدار زوجه. 3ـ اصل گذرنامه معتبر خارجی زوجه. 4ـ اصل گواهی ولادت زوج. 5ـ اصل گواهینامه بهداشتی زوجین مبنی بر داشتن سلامت کامل و نداشتن هرگونه بیماری واگیردار و مانع از ازدواج شامل (ایدز، هپاتیت، بیماری‌های مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی). 6ـ اصل گواهی تشرف زوجه به دین مبین اسلام صادره مراکز اسلامی مورد قبول نمایندگی.(در صورتی که زوجه مسلمان باشد) 7ـ اصل گواهی ازدواج شرعی زوجین، صادره از مراکز اسلامی مورد قبول نمایندگی. 8ـ اصل گواهی ازدواج محلی زوجین، صادره مقامات ذیصلاح کشور متوقف فیه. 9ـ سه قطعه عکس زوج و شش قطعه عکس زوجه. 10ـ واریز هزینه ثبت ازدواج و صدور شناسنامه زوجه به حساب نمایندگی مطابق بخشنامه تعرفه کنسولی.
قوانین و مقررات بالا دستی
قانون مدنی، ثبت احوال و بخشنامه شماره 274/720/2000 مورخ 18/01/1399
متوسط مدت زمان ارائه خدمت
سه روز کاری
هزینه ارائه خدمت به خدمت گیرندگان
ثبت ازدواج 35 یورو صدور شناسنامه زوجه 35 یورو
تلفن
61151
ایمیل
sejellat@mfa.gov.ir
سوالات متداول
1. آیا ارائه مستندات پزشکی برای ازدواج در صورت داشتن فرزند از سوی زوجین الزامی است؟
پاسخ: در صورتی که زوجین دارای فرزند می‌باشند و برای ثبت ازدواج معوقه خود اقدام می‌نمایند با اخذ اقرارنامه زوجیت و نسب نیاز به دریافت مستندات پزشکی برای ثبت واقعه ازدواج نمی‌باشد.
2. هنگام مراجعه زوجین به نمایندگی برای ثبت واقعه ازدواج چنانچه زوجین دارای فرزند مشترک باشند نیاز به اخذ رضایت نامه ولی در اولین ازدواج می‌باشد یا خیر؟
پاسخ: در صورتی که زوجین هنگام ثبت واقعه ازدواج دارای فرزند باشند نیاز به اخذ رضایت نامه ولی نمی‌باشد.
3. نحوه ثبت ازدواج دوم متقاضیان متاهل در نمایندگی‌ها چگونه است؟
پاسخ ثبت ازدواج دوم مردان متاهل نزد نمایندگی‌ها به استناد بخشنامه 250/722/2000/2627751/810 مورخ 31/01/1391 ممنوع بوده و اقدام در این خصوص نیازمند صدور حکم مراجع قضایی داخل کشور (بند 4 ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب 01/12/1391 مجلس شورای اسلامی) است.
4. آیا زن ایرانی با مرد خارجی که در کشور دیگر ازدواج نموده است می‌تواند ازدواج ایرانی خود را در شناسنامه به ثبت برساند؟
پاسخ: بله. با رجوع به سامانه میخک به آدرس (Mikhak.mfa.gov.ir) و موضوع درخواست ثبت ازدواج را با عنوان ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی انتخاب و با در دست داشتن مدارک لازم به سفارت کشورمان در محل اقامت خود مراجعه نماید.
5. در ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، دریافت کدام یک از مدارک ثبت ازدواج الزامی نبوده و اختیاری و بنا به درخواست زوجه ایرانی است؟
پاسخ: در صورت تمایل و درخواست زن ایرانی؛ اخذ گواهی‌های زیر از زوج الزامی خواهد بود ولی نیازی به ارسال آنها به مرکز نیست و فقط در پرونده زوجه نگهداری می‌شود:
1ـ گواهی عدم سوءپیشینه زوج.
2ـ اصل گواهی تجرد زوج.
3ـ گواهی رسمی صادره مقامات ذیصلاح محل مبنی بر استطاعت مالی مرد خارجی.
4ـ تعهدنامه رسمی مرد خارجی مبنی بر پرداخت متعارف هزینه و نفقه زن و اولاد.
6. نحوه صدور پروانه زناشوئی در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران چگونه می‌باشد؟
پاسخ: به استناد ماده 1060 قانون مدنی ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی منوط به صدور پروانه زناشوئی است که از اختیارات وزارت کشور بوده و در خارج از کشور به بالاترین مقام نمایندگی‌ها (سفیر، سرکنسول و کاردار) تفویض گردیده است.
7. شرط ثبت ازدواج و صدور پروانه زناشوئی زن ایرانی با مرد خارجی غیرمسلمان در نمایندگی‌ها چگونه است؟
پاسخ: به استناد ماده 1059 قانون مدنی نکاح مسلمه با غیرمسلم جایز نیست و ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی نزد نمایندگی‌ها، منوط به تشرف مرد خارجی غیرمسلمان به دین مبین اسلام می‌باشد.
مراحل گردش کار
مراجعه به نمایندگی و ارائه مدارک لازم.
فایل راهنمای مراحل گردش کار
راهنمای دیجیتال

برچسب‌ها: