Website logo
۱۳۹۹/۰۷/۰۷- ۲۲:۲۷ - مشاهده: ۲۶۲۵

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌های داخلی و خارجی‬

نشست خبری سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی روز دوشنبه 7 مهر 1399 در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

از این پس ان­ شاءالله طبق وعده قبلی، جلسات سخنگویی را به صورت هفتگی ادامه می دهیم. فضای سالن و تعداد اندک حضار نشان می دهد که موج سوم کرونا جدی تر شده و من از همه عزیزان درخواست دارم که مواظب خود و خانواده محترمشان باشند و با اطلاع رسانی دقیق و درست مواظب جامعه هم باشند. ان ­شاءالله با همتی که مدافعان سلامت به خرج دادند و ایثار و جان فشانی که هر روزه شاهد آن هستیم، این موج هم خواهد گذشت و در خدمت خبرنگاران بیشتری خواهیم بود. در مورد حضور خبرنگاران محترم گلایه‌هایی مطرح شده که باید بگویم ضمن احترام بسیار زیادی که برای تک تک خانم ها وآقایان قائل هستم، سلامتی جان و تن آنها به اندازه ای برای ما مهم است که ناگزیر به تقسیم بندی شدیم و حتی این بار مجبور شدیم تعداد قبلی را هم نصف کنیم. اما امیدوارم شما همت کنید و نکات مهم را سخاوتمندانه تر در اختیار آن عزیزان هم قرار دهید، چون تنها در روزهای سختی است که مساعی جمیله زیبایی خودش را بیشتر پیدا می‌کند. رسانه‌های محترم شما هم حتما متوجه خواهند بود که دعوت از آقایان وخانم ها به معنای انحصار دادن این جلسه به هیچکس نیست و اشتراک گذاری مطالب از سوی شما کار بسیار درستی است.

امروز آخرین روز هفته دفاع مقدس است. ما با جلسه سخنگویی به پیشواز هفته دفاع مقدس رفتیم. من بازدیدی از موزه دفاع مقدس داشتم و آنجا برنامه خبری محدودی داشتیم. امروز هم در واپسین روز هفته دفاع مقدس، وزیر محترم امور خارجه، برای بزرگداشت شهدای وزارت خارجه که تقدیم این انقلاب و این مردم شده اند، میزبان مدیران ارشد وزارتخانه و همینطور جمع حاضر خواهند بود.

گاه شمار سیاست خارجی

ششم مهر ماه شاهد اتفاقات ناگواری در مرزهای شمال غربی کشور، یعنی درگیری میان دو کشور دوست و برادرمان آذربایجان و ارمنستان بودیم. وزیر امور خارجه  بلافاصله در چارچوب دیپلماسی فعال و سیاست همسایگی با وزرای خارجه دو کشور آذربایجان و ارمنستان گفتگوی مفصلی داشتند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای اینکه از همه ظرفیت های خود برای پایان دادن به این درگیری استفاده کند اعلام کردند.

پنجم مهرماه وزیر محترم امور خارجه عراق دیداری از ایران داشتند و علاوه بر ملاقات با آقای دکتر ظریف، ملاقاتهایی نیز با رئیس جمهوری محترم و جناب آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی داشتند. در این سفر گفتگوهای مفصلی پیرامون موضوعات دوجانبه منطقه ای و بین المللی صورت گرفت.

سوم مهر ماه دکتر ظریف در یک سفر کوتاه کاری عازم مسکو شدند و گفتگوهایی را با همتای خودشان در مسکو داشتند. در همان روز وزیر محترم امور خارجه در مسکو، سخنرانی خود را در نشست مجازی وزرای امور خارجه «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز آسیا (سیکا)» ارائه کردند و در خصوص نقش آن سازمان در پیشبرد چندجانبه گرایی و تضمین همکاری‌های  فراگیر صحبت کردند.

همچنین سی و یکم شهریور ماه وزیر محترم امور خارجه در نشست مجازی اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» گفتگویی انجام دادند که در فضای مجازی قابل دسترسی است.

پرسشها و پاسخها

سوال: می خواستم دیدگاه وزارت امور خارجه را در خصوص اظهارات نخست وزیر کویت بفرمایید که در مجمع عمومی سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران به منظور اتخاذ تدابیری برای آغاز گفتگو و کاهش تنش ها در خلیج فارس دعوت کرد، پاسخ شما  به این دعوت چیست؟

پاسخ: پاسخ ایران قبلاً داده شده است. جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا به ویژه طی چند سال اخیر مکرراً برای یک ساز و کار گفتگوهای منطقه ای، ابتکاراتی را مطرح کرده است که مهم ترین آن که همه دوستان می دانند طرح صلح هرمز است که رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به اطلاع سران کشورهای منطقه رسانده است و طبیعی است که ما ضمن استقبال از اظهارات مطرح شده فکر می‌کنیم هر چه زودتر بتوانیم گفتگوهای فراگیر را در منطقه خلیج فارس مبتنی بر گفتگوهای درون زا، فراگیر و میان کشورهای منطقه داشته باشیم که برای صلح وثبات این پهنه آبی بسیار مهم است. ما فکر می‌کنیم که اصول و مبانی چنین گفتگوهایی به خوبی در طرح های ارائه شده بیان شده است. تنها اراده سیاسی طرف های مقابل می ماند. دولت کویت همواره حامی این جریان بوده و امیدواریم که دولت کویت بتواند دیگر کشورهایی را که همچنان تمایلی به آغاز این گفتگوها در منطقه خلیج فارس ندارند را همراه طرح خودش کند و ما همراه بوده ایم هستیم وخواهیم بود.

سوال: در صحبت هایتان به درگیری که طی روزهای اخیر در شمال غربی کشور میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفته اشاره کردید.  گویا در این درگیری‌ها دو راکت هم به منطقه خداآفرین ایران اصابت کرده است. با توجه به حضوری که برخی از کشورهای منطقه دارند ممکن است بخواهند اتفاقی به اسم این درگیری چند راکت هم در ایران بزنند. آیا صحبتی کرده اید که این اتفاقات تکرار نشود و فکر می‌کنید نقش ایران در پایان دادن به این درگیری چنددهه ای چیست و چه اقداماتی در این رابطه داشته اید؟

پاسخ: اصلاً اتفاق خوبی نیفتاده است. وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت ها را ندارد ما بلافاصله به دوستانمان در آذربایجان و ارمنستان گفتیم که هر چه زودتر این قائله ختم شود  و گفتگوها آغاز شود ما فکر می‌کنیم که آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفتگوهای دوجانبه تنها راه حل قطعی این موضوع است. سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییری نکرده است. سیاست ایران همواره کمک و تسهیل گفتگو ها میان دو طرف بوده و فکر می‌کنیم که راه حل نظامی، راه حل پایدار برای این اختلاف چند دهه ای نیست. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت های خود در این راستا استفاده خواهد کرد. ما با دقت کامل و از نزدیک و با حساسیت بالا در حال پیگیری اتفاقات در منطقه هستیم و به صورت مداوم با طرف های مختلف این درگیری در ارتباط هستیم. قطعاً به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود در این راستا را فعال نگه خواهیم داشت. 

سوال: ترامپ گفته ایران به دنبال توافق با آمریکاست اما بعداز انتخابات شرایط برای توافق سخت تر می‌شود. همزمان روزنامه کویتی الجزیره مدعی شده نمایندگان ایران و دولت ترامپ، در عمان در حال توافقات محرمانه هستند. پاسخ دستگاه دیپلماسی چیست؟

پاسخ: چند وقت پیش این سوال را خبرنگار دیگری به نحو دیگری از من پرسید که ترامپ گفته است من در مدت یک نیم روز بعد از انتخابات با ایران به توافق می‌رسم. من فکر می‌کنم اول از همه ایشان باید ذهن خود را متمرکز کند که در عرض نصف روز  بعد از انتخابات به نتیجه با ایران خواهد رسید یا اساساً توافق سخت تر خواهد شد.

آقای ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و روابط ایالات متحده با ایران ندارد. مشاوران ایشان هم از قرار معلوم  قرار نیست بفهمند که چه اتفاقی افتاده است. نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد. اینها مصرف داخلی دارد و شاید به درد آقای ترامپ بخورد ولی به درد ایران نمی خورد. راه روشن است؛ ایالات متحده باید اول از همه خطای خود را بپذیرد، دوم به قوانین و مقررات بین المللی و تعهدات خودش احترام بگذارد. سوم  این جنگ غیربشری و همه‌جانبه و تحریم‌های ظالمانه را بر ضد مردم ایران متوقف کند و دست آخر هم تمام خسارت‌هایی که به ملت ایران از مسیر این جنگ و این تجاوزهایی  که به حقوق ملت ایران  وارد کرده است را جبران کند. شاید وقتی اینها را انجام داد در گوشه‌ی اتاق برجام جایی برای خود پیدا کند. بیش  از آن ما عرضی فعلا نداریم تا آنچه که آنها فکر می‌کنند در انتخاباتشان به دردشان میخورد بیان کنند. موضع جمهوری اسلامی ایران، ثابت، قاطع و روشن است و بدون لکنت  بارها گفتیم و اگر هزار بار دیگر هم هزار نوع دیگر این سوال پرسیده شود، جواب ما همان است که بود.

سوال: چند روز پیش یکی از روزنامه‌های صبح مطلبی در مورد اظهارات آیت الله سیستانی درخصوص دیدار با نماینده سازمان ملل نوشته بودند و انتقاداتی را به آیت الله سیستانی وارد کردند که با واکنش های هم در داخل ایران و هم در داخل عراق مواجه شد. نظر شما راجع به این موضوع چیست؟

از طرف دیگر اخباری در حال انتشار است که آمریکا قصد دارد سفارت خود در بغداد را تعطیل کند و در این باره موجی خبری ایجاد شد. می خواستم بدانم که نظر ایران چیست و آیا سفر آقای فواد حسین به ایران به این موضوع ارتباط داشت؟ لطفاً بیشتر توضیح دهید که محورها چه چیزهایی بوده است؟

 

پاسخ: سفر آقای فواد حسین به تهران، سفر عادی میان مقامات دو کشور است که بارها انجام شده است. اتفاقا ایام کرونایی موجب محدودیت این سفرها شده است. در راستای مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی‌های مداوم میان دو کشور در حال انجام  است. گزارش مختصر آن را بنده در موضع گیری‌های قبلی خدمت جامعه رسانه عرض کردم.  طی دو هفته آینده هیات فنی وارد تهران می‌شود تا در خصوص موضوع اروند رود و لایروبی آن اقدامات عملی انجام شود و همچنین در مورد راه آهن و مسایل مرزی نیز گفت و گوهایی صورت گیرد. اینها اقدامات دوجانبه است که همیشه جریان دارد و ادامه خواهد داشت.

طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک را به هر شکل و نحوی مردود می‌داند. متاسفانه در چند ماه گذشته اماکن دیپلماتیک  جمهوری اسلامی ایران  طی چند ماه گذشته و با اطلاع دقیقی که ما داریم با دخالت و تحریک برخی دول خارجی مورد تعرض قرار گرفته است. سردار رشید ما، سردار قاسم سلیمانی در خاک عراق به شکل بزدلانه و در نیمه شب مورد حمله تروریستی ایالات متحده قرار گرفته است. ما از دولت عراق به عنوان دولت میزبان، همواره خواسته‌ایم تمامی مساعی جمیله خود را به کار گیرد تا از این تعرضات جلوگیری کند. طبیعی است که ما هرگونه تعرضی را مردود می‌دانیم اما در خصوص موضوع تلخی که شما اشاره کردید، طبیعی است که این موضع هیچ ربطی به هیچکدام از ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته است . مرجعیت حصن حصینی بوده است که همواره در ایران و عراق حافظ صلح امنیت و ثبات و آرامش دو کشور بوده است. حضرت آیت‌الله سیستانی نقش بی‌بدیلی در عراق و جایگاه بسیار رفیعی در شیعیان جهان دارند و طبیعی است که ما آنچه را که گفته‌ایم و امروز می‌گویم خواست و بیان تمامی ارکان نظام است که جز احترام به این رکن رکین و حصن حصین نکته دیگری را نداریم. البته طبیعی است که تحمل هم نخواهیم که کسی به جایگاه مرجعیت تخطی داشته باشد.

سوال: درباره تنش بین آذربایجان و ارمنستان می خواستم بپرسم. روز گذشته پنج نفر از  اعضای یک خانواده در آذربایجان در پی حملات ارمنستان کشته شدند. آیا ایران حملات ارمنستان به غیر نظامیان آذربایجان را محکوم می‌کند؟

پاسخ: هر درگیری دو سو دارد و یک سویه ندارد. سیاست جمهوری اسلامی ایران، توقف آنی این تخاصم و آتش‌بس فوری است. فکر می‌کنیم هیچ موضوعی راهی در هیچ موضوع منطقه ای از طریق مناقشه به شکل نظامی‌به صورت پایدار حل نمی‌شود و لذا ما از روز اول موضعمان مشخص بوده است. متاسفانه غیر نظامیان در هر دو سو قربانیان اصلی هستند و باید تلاش شود که این مناقشه در همین جا پایان داده شود.

البته حل و فصل جامع و پایدار این موضوع نیازمند همراهی تمامی طرف‌ها و کنشگران اصلی، به ویژه خود ارمنستان و آذربایجان است. جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و به طور جدی پیگیر تحولات جاری است و از هر دو طرف جزییات بیشتری را خواسته است. قطعا ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که در مرزهای خود درگیری‌های نظامی تداوم یابد و با تمام توان سعی می‌کنیم آرامش دوباره در این مرز برقرار شود.

سوال: چند روز قبل شاهد تحولاتی در لبنان بودیم و آقای ادیب از سمتشان کناره گیری کردند. موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات چیست؟ همچنین طبق اظهارات آقای مکرون، فرانسه در خصوص لبنان با جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی است. آیا در این مدت تماس و گفتگویی چه پشت پرده و چه به صورت علنی بین دو کشور برقرار شده است؟

پاسخ: تحولات لبنان موضوعی داخلی است و باید در فضای داخلی این کشور حل و فصل شود. من شخصا نخست وزیر معرفی شده (آقای ادیب) را از دوران ماموریتم در برلین می‌شناسم. آنچه در جریان است باید در چارچوب خواست مردم لبنان و معادلات داخلی این کشور پیگیری شود. اقدام هر کشور و کنشگری که بتواند به این روند داخلی کمک کند، مثبت است اما نهایتا این مردم لبنان هستند که باید مسئله را حل کند. تمامی‌کمک‌های ما تا به امروز معطوف به حل و فصل مسائل داخلی این کشور بوده است. امکانات موجود برای حل و فصل مسائل را  نیز برای طرفهای مختلف در لبنان بیان کرده ایم، اما دست آخر خود آنها باید تصمیم بگیرند.

میان ایران و فرانسه هم گفتگوهایی بوده، از جمله در سطح روسای دو دولت که پیشتر انجام شده است، اما طبیعی است که ما از هیچ کشور خارجی برای دخالت مستقیم در امور لبنان دعوت نمی‌کنیم، چون معتقدیم هیچ دخالتی به حل و فصل مسائل و مناقشات کمک نمی‌کند، بلکه آنها را پیچیده‌تر می‌کند. هر دولتی، به ویژه دولت فرانسه که بتواند با حسن نیت به حل مسائل کمک کند، مورد حمایت ما خواهد بود، اما بین کمک و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها مرز قائل می‌شویم.

موضوع و مسئله لبنان، تروریسم است. موضوع لبنان تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا در میانه مذاکرات سیاسی برای حل و فصل مسائل است. موضوع لبنان دخالت برخی کشورهای منطقه با دستورکارهای مشخص است. نباید فراموش کرد که تنها با توجه به ریشه‌های این مشکلات می‌توان به مردم لبنان کمک کرد و هیچ کس نمی‌تواند موضوع اصلی و مورد مناقشه لبنان را با اظهارت خود تبدیل به موضوعی ثانوی کند.  

سوال: چندی پیش سفارت هلند در ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد قصد دارد برای زنان کارآفرین ایرانی یک دوره 4 هفته ای آموزش رایگان برگزار کند. باشگاه خبرنگاران جوان از سه زن کارآفرین در سطح متوسط و حرفه ای درخواست کرد با آنها مکاتبه (و اعلام آمادگی) کنند، اما سفارت هلند در پاسخ به نامه الکترونیک آنها اظهار کرد که هدف شما از شرکت در این دوره برای ما قابل پذیرش نیست. آیا این پاسخ آنها مشکوک نیست؟ و آیا وزارت امور خارجه مکاتبه ای در این خصوص با آنها داشته است؟

پاسخ: البته بورس‌هایی از این دست زیادند، هرچند در دوران کرونا تعداد آنها کمتر شده است. من از جزئیات این مسئله اطلاع دقیقی ندارم. دوستان ما در بخش کنسولی این مسئله را پیگیری می‌کنند و بعد من جزئیات آن را خدمتتان اعلام می‌کنم. برای من مسلم است که وزارت امور خارجه تاکنون گزارشی در این رابطه دریافت نکرده و شاید اعلامی یک سویه از سوی یک بنیاد بوده است که تا بررسی دقیقتر موضوع نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد. 

سوال: در مورد روند صلح افغانستان، شاهد رفت و آمدهای دیپلماتیک بین افغانستان و پاکستان و نیز فعالیت آمریکائیها در روزهای اخیر بوده ایم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص چیست و چه نقشی در این روند ایفا می‌کند.

پاسخ: موضوع افغانستان موضوع دائمی امنیت ملی جمهوری اسلامی و نیز موضوع دائمی همسایگی ماست. برخلاف برخی کشورها که به این کشور حمله کردند، مردم بی‌گناه را بمباران کردند و کشتند، به بهانه‌های واهی افغانستان را اشغال کردند وحالا نیز برای فرار آبرومند از آنجا، در حال برگزاری جلسات مخفیانه و مشکوک هستند، مواضع ما همواره آشکار بوده است:

1)  از تمامی اقداماتی که به گفتگوهای درون افغانستانی کمک کند، حمایت می‌کنیم.

2)  قانون اساسی افغانستان به عنوان یک دستاورد بزرگ ملت افغانستان برای ما مهم است.

3)  حقوق اقلیت‌ها، بانوان و قومیت‌های مختلف که در قانون اساسی دیده شده و دستاورد بزرگی برای مردم افغانستان بوده است، با هیچ معامله پشت پرده‌ای قابل کنار گذاشتن نیست.

ما بر مواضع خود پایدار هستیم و به طور دو جانبه، با دوستان و مقامات مختلف دولت افغانستان در ارتباط بوده ایم. در مورد گفتگوهای دوحه نیز دعوت وزیر محترم امور خارجه دریافت شد، اما با توجه به اینکه افغانستان میزبان نبود و حتی به تعبیری دوستان قطری هم میزبان نبودند، تصمیم گرفتیم در این سطح شرکت نکنیم. اگرچه بیانیه مفصلی صادر کرده و مواضع خود را اعلام کردیم که مقامات دولت افغانستان نیز به آن پاسخ دادند. ما همچنان در همان چارچوب، ضمن استقبال از گفتگوهای درون افغانستانی، معتقدیم هیچ راهی برای رسیدن به توافق وجود ندارد، مگر اینکه به حقوق اقلیت‌ها و بانوان، دستاوردهای قانون اساسی، مشارکت در قدرت و جمهوری اسلامی افغانستان احترام گذاشته شود. در این چارچوب قطعا گفت‌وگوهای میان گروه‌های مختلف افغانستان بهترین راه حل است و از آن حمایت می‌کنیم.  

آنچه توسط نماینده ویژه آمریکا گفته شده، گزاره‌هایی سفارشی است برای پوشاندن برخی مواضع خجالت‌آور و شرم آور خود. موضع ما: ما نه با این اظهارات و نه با تعریف دیگران، تغییری نخواهد کرد، چرا که ما خواستار آرامش و ثبات و توسعه افغانستان هستیم. ما افغانستانی را می‌خواهیم که بتواند آزاد، آباد و مستقل بین همسایگان خود زندگی کند و جمهوری اسلامی ایران هم تا به امروز تمامی ظرفیتهای خود را در این راستا به کار گرفته است و همین مسیر را به شکل مستقل ادامه می‌دهد. دوستان ما در افغانستان نیز از این مسئله آگاهند.

سوال: با توجه به اقتداری که ایران در منطقه و سیاست خارجی خود دارد، انتظارات از آن بالاست. با توجه به درگیری‌های اخیر میان آذربایجان و ارمنستان، فکر می‌کنید ایران، به غیر از موضع رسمی خود، چه گام عملی را می‌تواند برای پایان دادن به 30 سال درگیری منطقه ای که باعث کشته شدن نظامیان و افراد غیر نظامی- به خصوص در آذربایجان- شده بردارد؟

پاسخ: ما طی چند دهه گذشته به صورت عملی و اجرایی سعی کرده ایم این مسئله در یک فضای دوجانبه میان آذربایجان و ارمنستان فیصله یابد. ایران کشوری است که با هر دو پایتخت رابطه بسیار خوبی دارد، برخلاف برخی از کشورها که تنها با یک پایتخت رابطه دوستانه داشته و با دیگری رابطه مناسبی ندارند.

موضع ما همواره حفظ شده است و به هر دو کشور در مسیر عملی حل اختلاف کمک خواهیم کرد. آنچه امروز شاهد آن هستیم، یک درگیری بیجا و تنش‌زا میان دو کشور است. هر دو کشور را به ترک فوری خصومت‌ها و آتش بس دعوت می‌کنیم، چون این یگانه حرکت پویایی است که فضا را برای برداشتن گام‌های دیگر آماده می‌کند. کاری عملیاتی تر از این در شرایط فعلی وجود ندارد.

ایران قطعا همچون گذشته از مسیر قوانین و حقوق بین‌الملل و اصل اصیل انصاف به حل و فصل این ماجرا کمک خواهد کرد. ما با حساسیت خاصی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و از هر دو پایتخت می‌خواهیم توقف خصومتها را در دستور کار قرار دهند؛ اجازه دهند تنفسی اتفاق بیفتد و در این فرصت تنفس کمک خواهیم کرد حل و فصل موضوع در مسیر درست پیش رود.

 

سوال: اخیرا آقای واعظی بحثی در مورد سفر دکتر ظریف به چین مطرح کرده و خود ایشان نیز در مصاحبه با Russia Today، در این خصوص صحبت کردند. در مورد زمان این سفر و همینطور سند همکاری راهبردی 25 ساله میان ایران و چین توضیح بفرمایید.

پاسخ: سفرهای خارجی وزیر محترم امور خارجه به محض نهایی شدن، توسط سخنگویی به اطلاع همه عزیزان خواهد رسید. در حال حاضر اتفاقی در جریان است و آن اینکه که برخی گمانه‌زنی‌های زودتر از موعد صورت می‌گیرد، این گمانه زنی‌ها موجب برداشت‌های خاصی می‌شود و نهایتا از من انتظار پاسخگویی می رود. واقعیت این است که سفرهای دیپلماتیک و سفرهای کاری، هر کدام مسیر خاص خودشان را دارند؛ برخی جنبه دیپلماتیک و پروتکلی دارند و برخی هم در دنیای پر از تغییر امروز، به صورت چند ساعته و بدون رعایت پروتکل های خاص انجام می‌شوند. مراودات ما با کشورهایی از جمله چین، که با آنها به صورت گسترده در ارتباط هستیم، متوقف به سفر نیست و گفتگوهای خود را در این دنیای کرونا زده، از مسیرهای مختلف به صورت جدی دنبال می‌کنیم. سفر مقامات دو کشور به پایتختهای یکدیگر همواره در دستور کار بوده و مسئله جدیدی نیست. به محض اینکه پروتکلهای لازم و امکانت این سفر مهیا شود، آن را برنامه ریزی می‌کنیم و در هر دو کشور این آمادگی و اراده وجود دارد که میزبان هیئت طرف مقابل باشند. فعلا دستور کار فوری برای سفر جناب دکتر ظریف وجود ندارد، اما به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سوال: چندی پیش خبری مبنی بر شکل گیری کمیته مشترکی بین ایران و عراق برای پیگیری ترور سردار سلیمانی منتشر شد. در سفر آقای فواد حسین (وزیر امور خارجه عراق ) به ایران نیز یکی از محورهای گفتگو همین مسئله بود. آیا فعالیتهای این کمیته به نتیجه خاصی منجر شده است؟

پاسخ: آنچه در این ترور ناجوانمردانه رخ داد، نه تنها علیه ایران، بلکه علیه حاکمیت ملی عراق بود. رفتار ایالات متحده با عراق همانند یک کشور اشغال شده است. این مسئله با عزت ملی مردم عراق در تضاد است و مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی هم موید همین نگاه است.

این موضوع (ترور سردار سلیمانی) از روز اول بین ایران و عراق به صورت مشترک پیگیری شده، اما انتظار ما این است که دولت عراق فعالانه تر تعهداتش را انجام دهد. هرچند پیگیری‌های ما در این خصوص، متوقف به این مسئله دوجانبه میان ایران و عراق نیست، بلکه مسئله را از ابعاد حقوقی و بین‌المللی و در مجامع مختلف پیگیری کرده‌ایم که نتایج آن را در محکومیت جدی این اقدام از سوی برخی نهادهای بین المللی مشاهده کرده اید و حتی اقدامات ما به اینجا هم ختم نخواهد شد. ما اهل تهدید نیستیم بلکه اهل اقدام هستیم و آنچه که در آن شب اتفاق افتاد نه فراموش شده و نه هیچ وقت بخشیده خواهد شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما