Website logo
۱۴۰۳/۰۳/۲۲- ۱۴:۰۲ - مشاهده: ۳۱۷

دیدار و گفتگوی علی باقری و نالدی پاندورا در حاشیه نشست وزرای امور خارجه بریکس

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در دومین روز از حضور در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس، با خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

 

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در دومین روز از حضور در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس که در قالب گفتگو با وزرای امور خارجه برخی کشورهای در حال توسعه برگزار می‌شود، با خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

 

سرپرست دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم‌ مناسبات ایران و آفریقای جنوبی مناسباتی دارای ابعاد و پیامدهای راهبردی است و ما موضوعات متعددی در  عرصه دوجانبه برای تعمیق و گسترش بیش از پیش روابط به خصوص در عرصه تجاری و اقتصادی در دستورکار داریم.

 

باقری در بخش دیگری از این دیدار اظهار داشت: یکجانبه گرایی امروز نه تنها بعنوان یک راه حل برای مسائل جهانی مطرح نیست، بلکه یک بن‌بست واقعی است و چندجانبه گرایی که ایران و آفریقای  از جمله استوانه‌ها و محورهای آن هستند، راه حل های مبتنی بر عدالت را دنبال می‌کنند که می‌تواند ثبات و امنیت را برای جهان تضمین نماید.

.

سرپرست وزارت امور خارجه در این راستا تاکید کرد: ما تاکید می‌کنیم ایران و آفریقای جنوبی دو شریک پایدار برای تحکیم چندجانبه گرایی، خواهند بود.

 

 باقری همچنین با قدردانی از شجاعت، ابتکار و خلاقیت آفریقای جنوبی در پیگیری حقوقی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در مراجع حقوقی بین المللی، جنایات صهیونیست ها در غزه را حاصل حکمرانی یکجانبه‌ گرایی در جهان دانست و خاطر نشان کرد: اگر ما مدعی چندجانبه گرایی در سازوکارهای جهانی هستیم، نمی‌توانیم در مورد شرایط کنونی غزه بی تفاوت باشیم و موضع و رویکرد آفریقای جنوبی نه تنها منبعث از یک نگاه انسانی، بلکه رویکردی در جهت تقویت چندجانبه گرایی می دانیم که نتایج مؤثری در برقراری آرامش و ثبات پایدار در منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

 

خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز با ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات کشورش در ارتباط با مستندسازی و  پیگیری حقوقی و قضایی جنایات رژیم آپارتاید اسرائیل و نسل کشی مردم بی گناه فلسطین در غزه و رفح از جمله در دادگاه جنایی بین المللی و پیوستن برخی کشورها به این ابتکار، بر تداوم رویکرد دولت آفریقای جنوبی در حمایت و دفاع از حقوق مردم فلسطین بعنوان مساله ای انسانی و حقوق بشری در عرصه بین المللی تاکید کرد.

 

وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین بر لزوم بازنگری در سازوکارهای بین المللی مبتنی بر یکجانبه گرایی و تقویت رویکرد چندجانبه گرایی با استفاده از ظرفیت سازمان ملل متحد و سازمان‌هایی مثل بریکس تاکید کرد و همچنین خواستار تلاش بیشتر برای تقویت تحرک محافل دانشگاهی در جهان در محکومیت اسراییل و دفاع از مردم بی گناه فلسطین شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها