Website logo
۱۴۰۳/۰۷/۱۸- ۱۴:۰۴ - مشاهده: ۱۶۰

سخنرانی دکتر شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی در نشست «طوفان الاقصی؛ آغاز نصرالله»

سخنرانی دکتر شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی در نشست «طوفان الاقصی؛ آغاز نصرالله» مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه (17 مهر 1403)

بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی دکتر شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی

در نشست «طوفان الاقصی؛ آغاز نصرالله»

مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه

(17 مهر 1403)

ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فی التوریه و الانجیل و القرآن و من اوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم/  التائبون العابدون السائحون الراکعون الساجدون الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر و الحافظون لحدود الله و بشر المومنین/

خدمت میهمانان گرامی، سلام و صبح بخیر عرض می‌کنم. مقدم همه شما بزرگان به ویژه جناب آقای دکتر عراقچی وزیر محترم امور خارجه، که میزبان اصلی این جلسه هستند، را گرامی می دارم و به ایشان، علمای بزرگوار حاضر در مجلس، مدیران ارشد وزارت امور خارجه، سفرای محترم، نمایندگان عزیز گروههای جهادی، استادان، همکاران پیشکسوت، پژوهشگران و کارشناسان، خانمها و آقایان خیر مقدم عرض می‌کنم. به خاطر پذیرش دعوت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی از همه شما بزرگواران سپاسگزارم.

چنانکه مستحضرید نشست امروز به پاسداشت نخستین سالگرد عملیات غرورانگیز طوفان الاقصی و بزرگداشت مقام همه شهدای جلیل القدر مقاومت، به ویژه شهید سعید سید مقاومت حجه الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله رضوان الله تعالی علیهم اجمعین تشکیل شده و همانطور که همکار گرامی جناب آقای دکتر خداقلی پور اعلام کردند در دو بخش مراسم افتتاحیه و نشست علمی‌پس از آن سامان یافته است.

بی گمان، عملیات طوفان الاقصی، به عنوان اقدامی مشروع مطابق با مبانی شریعت، عقل، وجدان بشری و اصول مسلم حقوق بین الملل از جمله حق دفاع مشروع، در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه و استقلال طلبانه ملت فلسطین و بلکه در تاریخ همه جنبشهای آزادیخواه و استقلال طلب جهان نقطه عطفی بی بدیل و بی نظیر به شمار می رود. آثار و پیامدهای این رویداد در ابعاد گوناگون ژئوپلتیک، امنیتی، سیاسی و فرهنگی چنان ژرف و گسترده ارزیابی می‌شود که اندیشمندان و حتی سیاستمداران این آثار و پیامدها را عامل تعیین کننده نظم منطقه ای غرب آسیا و حتی مولفه موثر شکل دهنده به آینده نظام جهانی در حال گذار ارزیابی می‌کنند. اینک، یکسال پس از این رخداد تاریخی، با عنایت به همه توفیقات و دستاوردهای ممتاز نظامی، سیاسی و فرهنگی محور مقاومت و آرمان فلسطین که در پرتو مجاهدتهای رزمندگان اسلام از فلسطین و لبنان و یمن و عراق و البته جمهوری اسلامی ایران به دست آمده و به رغم صدمات و لطمات ناشی از آن، از جمله شهادت بیش از 40000 نفر و مجروح شدن دهها هزار نفر و تخریب گسترده زیرساختها، خانه‌ها، مساجد، بیمارستانها و سایر اماکن عمومی در فلسطین اشغالی و لبنان سربلند و به ویژه شهادت چهره‌های درخشان مقاومت شهید سید حسن نصر الله و شهید هنیه و سایر فرماندهان مقاومت، بی تردید محور مقاومت امروز و پس از یکسال، از هر زمان دیگری مصمم تر، قویتر و به لحاظ توان رزمی‌کاملا آماده است. تذکر این نکته از این باب ضروری است که هرگونه خطای محاسباتی دشمنان به ویژه رژیم اشغالگر و کودک کش در ارزیابی این ظرفیت و توان رزمی نتیجه ای جز تکرار شکستهای پیاپی رژیم و البته تداوم کشتار غیرنظامیان و تخریب گسترده نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز، با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب و همدلی و وفاق ملی حاصل از بصیرت و موقعیت شناسی بی نظیر ملت و دولت، که شمه ای از آن در نماز جمعه نصر به امامت رهبری معظم به نمایش درآمد، با قدرت و برای همیشه در کنار و همراه رزمندگان جبهه مفاومت ایستاده و آماده است تا هر اقدام نابخردانه رژیم را با قدرت و ابعادی به مراتب فراتر از وعده صادق 1 و 2 پاسخ گوید.

حکمت و عقلانیت مهمترین اصول راهنمای کشور ما در مواجهه با چالشهای برآمده از این جنگ عدالتخواهانه تاریخی ملت های مسلمان منطقه علیه رژیم اشغالگر بوده و خواهد بود. این حقیقت که به فرموده فرماندهی معظم کل قوا ما در انجام وظایف خود نه تعلل می‌کنیم و شتابزده عمل خواهیم کرد گویاترین تعبیر برای بیان جوهره حکیمانه و عاقلانه کنش ما در این منازعه تاریخ ساز است.  از این روست که از نخستین روزهای آغاز این معرکه عظیم، مدیریت عرصه و جلوگیری از گسترش جغرافیای جنگ و ارسال کمکهای انساندوستانه به آسیب دیدگان برای کاهش آلام آنها به عنوان یکی از اصول ثابت سیاست جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

بنیان کلان راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این منازعه تاریخ ساز ، همانا رفتار مسئولانه است. حلم، حزم و صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران در قبال درنده خویی و ماجراجویی رژیم در ترور شهید هنیه و اقدامات سبعانه پیش و پس از آن تجلی این رفتار مسئولانه است. چنانکه پاسخ کوبنده وعده صادق 2 نیز جلوه دیگری از همین رفتار مسئولانه به شمار می رود. جمهوری اسلامی ایران بر ایفای مسئولیت تاریخی خویش نسبت به حراست از امنیت ملی، آرمان فلسطین و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان پای می فشارد و بر این نهج قویم و در این صراط مستقیم مصمم و مقاوم ادامه خواهد داد و البته وعده الهی محقق خواهد شد؛ ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما