Website logo
۱۴۰۳/۰۷/۲۸- ۱۱:۲۳

سخنرانی دکتر عراقچی در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول

متن سخنرانی وزیر امور خارجه، دکتر عراقچی در اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وزرای محترم، خانم ها و آقایان!

در ابتدا مایلم مراتب قدردانی خود و هیات همراه را به دولت و مردم کشور دوست و برادر ترکیه بابت استقبال گرم و مهمان نوازی در شهر زیبای استانبول ابراز نمایم.

مایه خرسندی است که فرصتی فراهم آمد تا در نشست وزرای امورخارجه سازوکار همکاری همکاری منطقه ای 3+3 راجع به تحولات قفقاز جنوبی و چشم انداز آن گفتگو کنیم.

نشست قبلی وزرای امورخارجه سازوکار منطقه ای ۳+۳ در 1 آبان ( 23 اکتبر ) سال گذشته با عنوان « نوبت صلح و همکاری در قفقاز  جنوبی »  در تهران برگزار شد و من همین جا یاد و خاطره وزیر امور خارجه شهید کشورم،  مرحوم  امیرعبداللهیان را گرامی می دارم و به روان پاک او درود می فرستم.

همکاران محترم، خانم ها و آقایان!

پیام ما وزرای امور خارجه به عنوان نمایندگان منطقه ای تاریخی و تمدن خیز که کنار هم نشسته، گفتگو و تبادل نظر می‌کنیم این است که می‌توانیم مسائل منطقه را خود حل کنیم و از طریق گفتگو، آینده ای بهتر برای منطقه بسازیم.

ایجاد « منطقه متحد و قوی » که من بر آن تاکید می‌کنم، رویکردی است که می‌تواند افق های جدید به روی منطقه و روابط ما بگشاید. مقدمه این کار برقراری صلح در قفقاز جنوبی و فراهم کردن زمینه همزیستی، همکاری و شکوفایی منطقه ای است. خوشبختانه تحولات خوبی را در این راستا شاهد هستیم و این امر ما را به آینده امیدوار می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت در روند مذاکرات صلح جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان استقبال می‌کند و بسیار امیدوار است که این روند در آینده ای نزدیک به امضای موافقتنامه صلح بین دو کشور منجر شود. ذکر این نکته مهم ضروری است که پایان مناقشه و توافق صلح مقدمه عادی سازی و برقراری روابط همه جانبه است، اما صلح پایدار به چیزی بیش از امضای موافقتنامه نیاز دارد. صلح پایدار نیازمند حل و فصل جامع اختلافات، بسط فضای همزیستی، تحکیم دوستی بین ملت ها از طریق ایجاد شبکه‌های ارتباطی، اجرای طرح های مشترک اقتصادی، همکاری مشترک برای تامین منافع متقابل و در عین حال رفع زمینه‌های بروز مجدد تنش و همچنین همکاری برای مقابله با تهدیدهای مشترک است.

در این راستا اجرای طرح های مشترک منطقه ای به ویژه در حوزه اقتصادی از جمله گشایش مسیرهای مواصلاتی و ایجاد شبکه‌های ارتباطی ریلی و جاده ای منطقه ای با در نظر داشت احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، خدشه ناپذیری مرزهای شناخته شده بین المللی و تامین حقوق و منافع متقابل کشورهای منطقه، حائز اهمیت است. ظرفیت سازوکار ۳+۳ می‌تواند در خدمت ایجاد زمینه‌ها و الزامات صلح پایدار قرار گیرد و با برگزاری نشست های تخصصی بین ساختارهای ذیربط، برنامه‌های همکاری متناسبی مورد توافق و اجرا قرار گیرد.

همکاران عزیز!

قفقاز منطقه همزیستی تاریخی اقوام و ادیان مختلف است. ما در یک فضای دوستی، همزیستی و همکاری می‌توانیم فرهنگ گفتگو، تعامل و همکاری را بسط داده و بنیاد مستحکم و پایداری برای صلح ایجاد کنیم. با توجه به غنای فرهنگی و تمدنی منطقه، بسط فرهنگ همزیستی و انسان دوستی کار دشواری نیست. کافی است تعامل مردمان منطقه به ویژه نخبگان علمی، فرهنگی و هنری در رفت و آمدها و ارتباطات، تسهیل و سازوکارهای موثری برای روابط مردمی، تبادل استاد و دانشجو و گردشگری آسان و روان ایجاد شود.

در عین حال صلح در قفقاز با چالش هایی نیز مواجه است. مانع و چالش اصلی صلح در قفقاز نیروهایی هستند که می خواهند این منطقه را به میدان رقابت های ژئوپلتیک تبدیل کنند. مداخله قدرت های خارجی در امور داخلی منطقه و تبدیل منطقه به عرصه تقابل با دیگران، تهدیدی جدی علیه امنیت و ثبات منطقه است.

 آقایان و خانم ها!

ما امروز در اینجا در فضایی امن و آرام از صلح سخن می‌گوییم اما در همین لحظه مردم مظلوم و بی دفاع، اما مقاوم فلسطین و لبنان زیر بمباران‌های وحشیانه و قساوت آمیز رژیم صهیونیستی قرار دارند. جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به غزه و لبنان در میان سکوت و برخورد ریاکارانه و دوگانه حامیان غربی آن حیرت انگیز است. رژیم صهیونیستی با حمایت کامل امریکا با تسلیحات مدرن از جمله بمب‌هایی با اورانیوم رقیق شده مناطق مسکونی را هدف قرار داده و غیرنظامیان اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان را به سبعانه ترین شکل ممکن به قتل می رساند.

اسرائیل سالهاست که با زیر پا گذاشتن اصول شناخته شده بین المللی، حریم هوایی و زمینی لبنان را نقض می‌کند. سلاح حزب الله و مقاومت، واکنش طبیعی به اشغالگری و تجاوزات رژیم تروریستی است و تا زمانی که اشغال، تجاوز، نسل کشی و جنایت علیه بشریت تداوم داشته باشد، مقاومت مشروع هم وجود خواهد داشت. بخشی از خاک لبنان درحال حاضر در اشغال صهیونیست ها است و اسرائیل هیچگاه به خواست جامعه جهانی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد پایبند نبوده و برخی مناطق اشغالی لبنان را همچنان در کنترل خود دارد.

بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم لبنان در اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی آواره شده اند. با توجه به بحران اقتصادی لبنان، لزوم ارسال کمک های مورد نیاز آوارگان باید در اولویت قرار بگیرد. شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی در راستای اعمال محاصره علیه مردم لبنان تمام راه‌های ارتباطی و انبارهای ذخیره کمک ها را هم هدف قرار می دهد. لذا دو موضوع تخصیص کمک های فوری غذائی و داروئی و نیازمندی‌های اولیه زندگی به آوارگان اهمیت بسیار دارد.

این وظیفه انسانی تک تک ما است تا گامی در جهت توقف کشتار مردم بی دفاع، کاهش آلام آسیب دیدگان بی گناه، توقف فوری تجاوزات و جلوگیری از تکرار آن برداریم.

آقای رئیس

همکاران محترم،

هیات همراه من از تمامی تلاش هایی که برای آماده سازی بیانیه مشترک سومین نشست سازوکار 3+3 انجام شد قدردانی می‌کند. ما از تلاش کارشناسان خود متشکریم.

جمهوری اسلامی ایران این بیانیه را به عنوان راهنمایی در راستای تلاش های مشترک برای ارتقای صلح، ثبات و رفاه در قفقاز جنوبی در نظر خواهد گرفت.

از شما تشکر می‌کنم.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما