مشخصات صدور شناسنامه زیر 15 سال

فرم میز خدمت

عنوان خدمت
صدور شناسنامه زیر 15 سال
شناسه خدمت
10011003100
نام سامانه و آدرس
نوع خدمت
خدمت دستگاه های دولتی به مردم G2C
شرح خدمت
صدور شناسنامه زیر 15 سال
مدارک لازم برای انجام خدمت
1ـ فرم تکمیل شده درخواستنامه صدور شناسنامه توسط متقاضی در سامانه میخک به آدرس (Mikahk.mfa.gov.ir) و اخذ کد رهگیری. 2ـ اصل گواهی ولادت معتبر و متعارف متقاضی صادره مقامات ذیربط کشور متوقف فیه. 3ـ اصل شناسنامه معتبر والدین. 4ـ اصل قبض واریز هزینه صدور شناسنامه به حساب نمایندگی.
قوانین و مقررات بالا دستی
قانون ثبت احوال
متوسط مدت زمان ارائه خدمت
هفت روز کاری
هزینه ارائه خدمت به خدمت گیرندگان
253550 یورو
تلفن
61151
ایمیل
sejellat@mfa.gov.ir
سوالات متداول
1. آیا اعلام کننده واقعه ولادت و مامور تنظیم سند می‌تواند یک شخص واحد باشد؟
پاسخ: خیر، مامور تنظیم سند نمی‌تواند در عین حال اعلام کننده واقعه ولادت باشد.
2. آیا درج دقیق و ساعت تولد در مواردی که مولود دو یا چند قلو باشد در اسناد کل وقایع الزامی است؟
پاسخ: در مواردی که مولود دو یا چند قلو باشند، درج دقیقه و ساعت تولد در اسناد امری ضروری است. ضمنا برای هر یک از موالید به ترتیب زمان تولد، سند و شناسنامه جداگانه صادر و در قسمت توضیحات سند و صفحه اول شناسنامه حسب مورد عبارت: « مولود اول »، « مولود دوم » و... درج می‌شود.
3. چنانچه پدر قبل از ثبت ازدواج و دریافت شناسنامه برای همسر خارجی مشمول بند 6 ماده 976 قانون مدنی به صورت یک طرفه برای فرزند خود شناسنامه دریافت کرده باشد، در صورت ثبت ازدواج و صدور شناسنامه برای زن خارجی، نحوه درج نام فرزند در سند و شناسنامه مادر چگونه است؟
پاسخ: درج نام فرزند در شناسنامه مادر و همچنین تکمیل مشخصات مادر در اسناد و شناسنامه فرزند، فقط از طریق هیئت حل اختلاف اداره ثبت احوال و تعویض شناسنامه فرزند توسط مرکز مقدور می‌باشد.
4. اعلام و امضا اسناد ثبت کل وقایع و شناسنامه به عهده چه اشخاصی می‌باشد؟
پاسخ: براساس ماده شانزده قانون ثبت احوال، اعلام و امضای اسناد ثبت کل وقایع به عهده اشخاص زیر است:
1ـ پدر یا جد پدری.
2ـ مادر، در صورت غیبت پدر و در اولین فرصتی که قادر به انجام این وظیفه باشد.
3ـ وصی، قیم یا امین.
4ـ اشخاصی که قانونا عهده دار نگهداری طفل می‌باشند.
5ـ متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده است.
6ـ صاحب واقعه که سن او از هجده سال تمام به بالا باشد.
7ـ ضمنا وکیل والدین و جد پدری.
5. در صورتی که ازدواج والدین طفل به ثبت نرسیده باشد، اعلام ولادت و امضاء اسناد به عهده چه کسی خواهد بود؟
پاسخ: براساس تبصره ماده شانزده قانون ثبت احوال در صورتی که ازدواج والدین طفل به ثبت نرسیده باشد، اعلام ولادت و امضاء اسناد متفقا به عهده پدر و مادر ایرانی خواهد بود. هرگاه اتفاق پدر و مادر در اعلام ولادت میسر نباشد، سند با اعلام پدر و با درج نام کوچک مادر انجام می‌شود. در صورت عدم ثبت ازدواج والدین و غیبت پدر و یا جد پدری، مادر بعد از دریافت حکم اثبات نسب از دادگاه صالح داخل کشور می‌تواند برای فرزند خود درخواست شناسنامه نماید.
6. اعلام واقعه ولادت توسط وصی یا قیم یا امین مشروط به ارائه چه مدارکی است؟
پاسخ: اعلام واقعه ولادت توسط وصی یا قیم یا امین مشروط به ارائه وصیت نامه رسمی، قیم‌نامه یا امین‌نامه صادره از مراجع ذیصلاح ایران می‌باشد.
ضمنا الصاق اصل وکالتنامه، قیم نامه و امین نامه به سند کل وقایع نسخه مرکز الزامی ‌است.
7. تنظیم سند ثبت کل وقایع و صدور شناسنامه در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای چه افرادی انجام می‌پذیرد؟
پاسخ: به استناد بخشنامه شماره 274/720/2000 مورخ 18/01/1399 برای افراد زیر در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سند ثبت کل وقایع تنظیم و شناسنامه صادر می‌شود.
1ـ کسانی که در خارج از کشور متولد شده و پدر آنها ایرانی است. ضمنا چنانچه سن این قبیل افراد بالای 18 سال تمام باشد، تنظیم سند و صدور شناسنامه نیازمند اخذ مجوز از اداره سجلات و احوال شخصیه می‌باشد.
2ـ کسانی که در ایران متولد شده و پدر آنها ایرانی است و جهت آنان شناسنامه ایرانی صادر نگردیده (فاقد سند سجلی) و در خارج از کشور اقامت دارند.
3ـ هر زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند.
8. سن اعلام واقعه ولادت (متقاضی صدور شناسنامه) چند سال است؟
پاسخ: سن اعلام‌کننده و متقاضی دریافت شناسنامه نباید کمتر از 18 سال تمام باشد. ولی پدر و مادری که قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام ازدواج کرده باشند می‌توانند ولادت و یا وفات فرزند خود را اعلام نمایند. ضمنا بانوان مشمول بند 6 ماده 976 قانون مدنی که سن آنها کمتر از 18 سال تمام شمسی و بالاتر از 13 سال تمام شمسی باشد می‌توانند اعلام کننده واقعه ولادت خود باشند.
مراحل گردش کار
پس از صحت صدور و تعلق مدارک مربوطه به متقاضی توسط کارشناس کنسولی نسبت به تنظیم سند ثبت کل وقایع و صدور شناسنامه توسط بخش کنسولی سفارت اقدام خواهد گردید.
فایل راهنمای مراحل گردش کار
راهنمای دیجیتال
فایل راهنما

برچسب‌ها: